Natuurfotografie

Passie voor vogels

Onze vakantie Hongarije 2016

Eind mei, begin juni zijn we naar Hongarije gegaan.

We hebben op een heerlijke plek gezeten (Erzsébet en Nagymama tanya)  bij Wop en Centina. Het vakantiehuis heeft veel ruimte, zowel binnen als buiten. Dagelijks hebben we een verkoelende duik genomen in het zwembad, want we hadden mooi weer.

Rondom het huisje hebben we de wielewaal voortdurend gehoord, maar het zien van de Wielewaal was een stuk lastiger. We hebben af en toe een gele schicht voorbij zien vliegen.

Verder in de buurt van ons plekje gezien:

Zwarte roodstaart, spreeuw, vink, mees, lijster, hop, specht, merel, bonte vliegenvanger, fazant, buizerd, groenling, reetje, bruine kiekendief.

In Nederland hadden we via Centina en Wop al heel wat zaken kunnen regelen. Dit was onze planning.

Onze vakantieplanning

Tijdens een wandeling in de buurt van ons vakantiehuis kwamen we deze aardige man tegen.

Hongaarse man biedt borrel aan

Op de dagen die onbezet waren hebben we gelezen, gezwommen  en de omgeving verkent.

Marjan   Klaproos

We hebben een bedrijf bezocht wat verschillende producten van paddenstoelen maakt.

Hier hebben we een rondleiding gekregen. Het bedrijf heet Bio Gomba.

Bio Gomba Bio Gomba Bio Gomba

We zijn samen naar Boedapest geweest met de trein.

trein Boedapest

In Boedapest hebben we genoten van de prachtige stad.

Donau Boedapest

Op woensdag gingen we voor het eerst naar de hutten bij matebence.

We begonnen in de toren. Een hoge hut met grote kans op scharrelaars. De scharrelaars hebben zich even laten zien, maar bleven daarna op een grote afstand van ons zitten.

Ook twee steenuiltjes gezien die zich snel verscholen achter de vele bladeren in de boom.

Na ongeveer 2,5 uur hebben we de hut verlaten. Ik was hier heel blij mee, want de hut was voor mij wat aan de hoge kant.

Hierna in een andere hut gezeten wachtend op de scharrelaar. Na 2 uur wachten kwamen er twee scharrelaren. Prachtig om te bekijken.

Als afsluiter in de boshut gezeten.

De tweede dag bij Matebence de scharrelaar, de hop en de grondeekhoorns mooi kunnen fotograferen.

Verder zijn we met twee enthousiaste gidsen (Örs en Edina) op pad gegaan. Zij hebben veel kennis van de omgeving, vogels, planten, bloemen en andere dieren.

Hieronder ons wensenlijstje wat we hadden doorgegeven, aangevuld met mogelijk nog meer moois.

Op maandagavond hebben we kennisgemaakt met de gidsen en hebben we een korte wandeling gemaakt.

We hoorden en zagen de sprinkhaanzanger. En boven het water zagen we overvliegende zilverreigers en kwakken.

Met de gidsen zijn we op pad geweest in o.a het Nemzetipark. Om 6.00 uur spraken we met hun af. Wij reden vanaf 5.15 uur weg uit ons huisje. En stonden dus om 4.30 uur naast ons bed.

We hebben vele vogels gezien, zoals:

Bruine kiekendief, zeearend, kwak, woudaapje ralreiger, zilverreiger, bijeneters, roodpootvalk, keijzerarend, sakervalk, steltkluut, purperreiger en nog veel meer.

Klik hier voor meer foto's van Hongarije.

©vluggevogel2015                                                                                                                   Natuurfotografie met een passie voor vogels